Główny podział zawieszeń obejmuje układy zależne, niezależne oraz półzależne. Dla poszczególnych grup samochodów są przewidziane konkretne systemy i to one wpływają m.in. na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Poznaj bliżej każdy z typów zawieszeń, ze szczególnym naciskiem na te, które są stosowane w samochodach osobowych.
Zawieszenia samochodowe
W zależności od tego, z jakim rodzajem samochodu mamy do czynienia, możemy wyróżnić kilka rodzajów zawieszeń. Ważne jest, aby było dobrze dopasowane do rodzaju samochodu. Oto jakie są podstawowe zawieszenia.
Zawieszenia zależne
Tym tytułem określamy takie konstrukcje, w których koła na danej osi mają sztywne łączenia między sobą. Układ jednego z nich determinuje zatem układ drugiego, co jest odczuwalne szczególnie w czasie jazdy po wybojach. Dlaczego stosuje się ten układ? I gdzie jest on najpopularniejszy? Przede wszystkim w samochodach o większej masie i przestrzeni załadunkowej – autach ciężarowych i terenowych. Wynika to z konstrukcji zawieszenia oraz sposobu, w jaki się ona porusza. Jednoczesny ruch obudowy z kołami sprawia, że producenci muszą przewidzieć wolną przestrzeń pozwalająca na swobodną pracę bez konieczności podnoszenia silnika.
Zawieszenia niezależne, w tym kolumny McPhersona
Druga, popularna grupa podzespołów to zawieszenia niezależne. Są wśród nich tzw. kolumny McPhersona, które ułatwiają sterowanie autem, ponieważ koła przemieszczają się na jednej osi, lecz niezależnie od siebie. Oznacza to płynną pracę całego systemu zbudowanego ze zwrotnicy, sprężyny oraz amortyzatora. Odpowiednio dopasowane do siebie i prawidłowo utrzymywane zapewniają doskonałe tłumienie drgań i płynne skręcanie. Wpływają nie tylko na komfort jazdy, ale też jej bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas hamowania.
Zawieszenia półzależne
Wreszcie zawieszenia półzależne, czyli ustawienie kół na jednej osi i nieznaczne ich oddziaływanie na siebie nawzajem. Belka umieszczona przed osią kół pełni rolę stabilizatora. Zaletą jest niski koszt założenia i eksploatacji, a wadą słaba izolacja od wstrząsów. Na pewno jednak nie można narzekać na przyczepność do podłoża, którą zapewniają siły boczne delikatnie pochylające koła na bok przy skrętach.
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.AkceptujęPolityka prywatności
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.