Skip to main content

Koszyk

Główny podział zawieszeń obejmuje układy zależne, niezależne oraz półzależne. Dla poszczególnych grup samochodów są przewidziane konkretne systemy i to one wpływają m.in. na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Poznaj bliżej każdy z typów zawieszeń, ze szczególnym naciskiem na te, które są stosowane w samochodach osobowych.

Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach? Zawieszenia samochodowe

W zależności od tego, z jakim rodzajem samochodu mamy do czynienia, możemy wyróżnić kilka rodzajów zawieszeń. Ważne jest, aby było dobrze dopasowane do rodzaju samochodu. Oto jakie są podstawowe zawieszenia.

Zawieszenia zależne

Tym tytułem określamy takie konstrukcje, w których koła na danej osi mają sztywne łączenia między sobą. Układ jednego z nich determinuje zatem układ drugiego, co jest odczuwalne szczególnie w czasie jazdy po wybojach. Dlaczego stosuje się ten układ? I gdzie jest on najpopularniejszy? Przede wszystkim w samochodach o większej masie i przestrzeni załadunkowej – autach ciężarowych i terenowych. Wynika to z konstrukcji zawieszenia oraz sposobu, w jaki się ona porusza. Jednoczesny ruch obudowy z kołami sprawia, że producenci muszą przewidzieć wolną przestrzeń pozwalająca na swobodną pracę bez konieczności podnoszenia silnika.

Zawieszenia niezależne, w tym kolumny McPhersona

Druga, popularna grupa podzespołów to zawieszenia niezależne. Są wśród nich tzw. kolumny McPhersona, które ułatwiają sterowanie autem, ponieważ koła przemieszczają się na jednej osi, lecz niezależnie od siebie. Oznacza to płynną pracę całego systemu zbudowanego ze zwrotnicy, sprężyny oraz amortyzatora. Odpowiednio dopasowane do siebie i prawidłowo utrzymywane zapewniają doskonałe tłumienie drgań i płynne skręcanie. Wpływają nie tylko na komfort jazdy, ale też jej bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas hamowania.

Zawieszenia półzależne

Wreszcie zawieszenia półzależne, czyli ustawienie kół na jednej osi i nieznaczne ich oddziaływanie na siebie nawzajem. Belka umieszczona przed osią kół pełni rolę stabilizatora. Zaletą jest niski koszt założenia i eksploatacji, a wadą słaba izolacja od wstrząsów. Na pewno jednak nie można narzekać na przyczepność do podłoża, którą zapewniają siły boczne delikatnie pochylające koła na bok przy skrętach.